علی یوسفیان: این موضوع مشمول بورس‌های فعال در بازار سرمایه ایران نیز می‌شود. بنابراین توجه به ابعاد تأثیر این بازار لازمه اعمال سیاست‌های اقتصادی است.

بورس

در این متن تلاش داریم نگرشی مشخص را ارائه دهیم که بتواند به تصمیمات وزیر اقتصاد جدید یاری رساند.پایه‌ای‌ترین ویژگی یک بورس واقعی، ناتوانی از پیش‌بینی روند آن در آینده مشخص است. بورس از خصلتی غیرقابل پیش‌بینی برخوردار است که هر فعال حرفه‌ای بازار سرمایه باید آن را درک کند. توجه به رفتارهای بعد از نوروز امسال و صعود سریع شاخص‌های بورس به خوبی از خاصیت غیرقابل پیش‌بینی‌بودن این بازار خبر می‌دهد. درحالی‌که این بازار رشد مناسبی را در سال اخیر داشته، هر روز و مرتبا بر عمق ابهام‌های آن افزوده شده است.

توجه به تلاش‌های نهاد ناظر بازار، برای رسیدن شفافیت بازار به حد متعالی آن، نشانگر این شرایط است. در این مدت می‌توان به افزایش تعداد بسته‌شدن نمادها و درپی آن انتشار اطلاعات شفاف‌سازی‌ بی‌اثر اشاره کرد.در شرایط فعلی عمده تلاش‌های شورای بورس، سازمان بورس و سایر نهادهای نظارتی برای شفاف‌سازی‌ بیش از حد، در بازار هدر می‌رود زیرا نهادهای نظارتی هیچ‌گاه قادر نخواهند بود که رفتارهای بازار سهام را اهلی کنند و باید توجه داشته باشیم این رفتارها با گسترش بورس به سرعت افزایش می‌یابند.

البته منظور رهاکردن بازار و امکان‌پذیر‌کردن رشد رفتارهای مکارانه نیست. طبعا باید تفاوتی جدی میان رفتارهای فریبکارانه و ماهیت بازار سرمایه قائل بود. عمده تلاش‌های نهادهای ناظر به تلاش بیش از اندازه، برای ابهام‌زدایی از بازاری که ذات آن غیرقابل پیش‌بینی است، معطوف می‌شود، امری که البته چندان عقلانی نیست.

این تلاش‌های فرساینده موجب می‌شود که توجه به توسعه سایر بخش‌های بورس به فراموشی سپرده شوند. چنان‌که عملا گسترش مناسب در بخش‌هایی مانند پذیرش و عرضه شرکت‌ها به فراموشی سپرده شده و نخبگان سازمان بورس بر موضع رفع ابهام از بازار متمرکز شده‌اند که درنهایت نیز نتیجه ملموسی از آن حاصل نمی‌شود. عملا باید اذعان کرد که یک بورس شکوفا به همراه رشد خود ابهام‌های زیادی تولید می‌کند که لاجرم باید آنها را درکنار گسترش آن تحمل کرد. بنابراین می‌توان به وزیر اقتصاد توصیه کرد که برای تقویت و کارآمدی بورس باید توانایی درک این رفتارهای پیچیده و عمدتا غافلگیر‌کننده را داشت. 

کد خبر 228818
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز